kpk - til forsiden
               
Kristelig Pressekontor postboks 101 tlf 69 88 43 90 faks 69 88 43 94 e-post kpk@kpk.no
 
 
 

 

KPK leverer tekst og bilder til aviser og andre medier, som abonnerer på stoffet. Andre som besøker siden, kan lese nyhetsstoffet 24 timer etter at det er sendt ut til abonnentene.
Tekst på bokmål og nynorsk.

Til Jesus om natten

Nikodemus kom til Jesus om natten for å få hjelp. Han hadde nok registrert at Jesus hadde kommet med noe nytt, og han ville vite mer om hva denne mannen lærte. Nikodemus var rådsherre og det rådde skepsis til Jesus blant disse. Men han var kanskje likevel en beundrer av Jesus?  Han var i hvert fall blitt overbevist om at Jesus var en lærer, kommet fra Gud.

Hvorfor han kom om natten vites ikke. Men det var om å gjøre for ham å få møte Jesus.

Jesus kjente godt til Nikodemus, som mente at frelse og evig liv kunne vinnes ved hjelp av gode gjerninger. Derfor konfronterer Jesus ham med det eviggyldige svaret: «Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

Nikodemus ble nok litt forvirret. Menneskets tanke og fornuft forstår ikke dette. Bare Den Hellige Ånd kan overbevise om dette. Jesus forkynte loven for ham. Det nytter ikke å fikse på det gamle eller pynte seg med en kristelig fasade. Vi er syndere som trenger Guds nåde og tilgivelse! 



Powered by Cornerstone