kpk - til forsiden
               
Kristelig Pressekontor postboks 101 tlf 69 88 43 90 faks 69 88 43 94 e-post kpk@kpk.no
 
 
 

 

KPK leverer tekst og bilder til aviser og andre medier, som abonnerer på stoffet. Andre som besøker siden, kan lese nyhetsstoffet 24 timer etter at det er sendt ut til abonnentene.
Tekst på bokmål og nynorsk.

Lærer ikke nok om evangelisering i menighetene

Ruud, Ingunn Marie
Publisert 30.07.2020
På Reach The City lærer kristne å dele evangeliet med fremmede på gata i Oslo. Dette er en type praktisk undervisning mange savner i sin lokale menighet.

Denne uka arrangerer Open Air Campaigners (OAC) for niende året på rad sommerstevnet Reach The City. Her lærer deltagerne gjennom undervisning, workshops og ikke minst praksis, hvordan de kan dele evangeliet om Jesus med fremmede personer på gata.

Elisabeth Vestrum er med på Reach The City for første gang i år. 37-åringen kom tilfeldig over en workshop i gateevangelisering i fjor høst og nå ønsker hun å lære mer.

– Jeg føler ikke jeg har fått nok utrusting på dette feltet i noen av menighetene jeg har gått i, sier Vestrum til Kristelig Pressekontor (KPK).

– Jeg hadde falt i fella der jeg tenkte at evangelisering var noe enkelte hadde en gave for, og heldigvis var ikke det meg, men nå er jeg blitt overbevist om at dette er noe alle kan være med på, fortsetter hun.

LAST NED SAKEN I TEKSTFORMAT HER

– Enklere å bare ta imot

Leder for OAC i Norge, Hartvig Kloster, forteller at ideen bak Reach The City er å utruste deltakerne til evangelisering i praksis.

– De skal ikke bare sitte og lytte, men praktisere. Det mener vi er en bibelsk måte å gjøre det på, slik Jesus gjorde det, sier han.

Lærer ikke nok om evangelisering i menigheteneUT PÅ GATA: De neste dagene skal årets deltakere på Reach The City selv ut på gata for å evangelisere. Her er fra opplegget i 2018 på Grønland i Oslo. FOTO: OAC

Kloster opplever at mange kristne ikke utrustes til evangelisering i sine menigheter.

– Jeg savner å se mer av dette i kristen-Norge. Det er altfor mye fokus på å sitte og ta imot og lite fokus på å praktisere. Ja, det er en kamp å skulle dra ut og evangelisere, og det er mye enklere å bare sitte i en forsamling. Jeg tror denne kampen, kombinert med menneskefrykt og tradisjon er grunnen til at det er lite praktisk evangelisering i menighetene, sier han.

Lærer ikke nok om evangelisering i menigheteneSAVNER PRAKSIS I KIRKENE: OAC-leder Hartvig Kloster savner at norske menigheter setter søkelyset på evangelisering i praksis. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

– Kan aldri lære nok

Gunnar Salmelid (21) er med på Reach The City for andre gang i år.

– Man kan aldri lære nok. Her får vi et tett fellesskap der vi får dele tro sammen og motivere og styrke hverandre i oppgaven, sier han.

Lærer ikke nok om evangelisering i menigheteneIKKE UTLÆRT: Gunnar Salmelid (21) er i år med på Reach The City for andre gang. – Man kan aldri lære nok, sier han. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Vestrum er enig i at å bli en god gateevangelist er ikke noe som skjer magisk over natten.

– Det er ikke sånn «woosh, så får du gaven», det er litt mer kjedelig disiplin. Du må bare stå på og være trofast og stole på at Gud er med, sier hun.

Et ønske om å lære og vokse i tjenesten er en av grunnholdningene i OAC.

– Som Jesu disipler er vi alltid elever, og vi blir aldri utlært, sier Kloster.

Går i tro

Både andregangsdeltaker Salmelid og førstereisdeltaker Vestrum forteller til KPK at de tidligere tenkte at gateevangelisering ikke var noe for dem, men at dette endret seg når de kom over den første terskelen.

– Jeg har virkelig følt Guds ledelse og opplever at Gud leder rett folk til meg slik at vi kan ha personlige samtaler uten at det blir for pushy, sier Vestrum.

Deltakerne har en klar oppfordring til andre kristne som kvier seg for å evangelisere til fremmede.

– Prøv det ut! Finn noen som driver med det og bli med. Når du ser at evangeliet blir formidlet ser du at det er helt ufarlig og utrolig bra, sier Salmelid.

Vestrum forteller at hun selv kviet seg i mange år.

– Det kommer aldri en dag der du føler deg klar. Du må bare begynne å gå og ha tro på Gud og at han hjelper deg.

Kreativ formidling

På Reach The City utfordres deltakerne til å være frimodige i troen og dele den på gaten.

– Vi utfordrer dem også til å jobbe godt med evangeliet slik at de kal presentere det på kreative måter, sier Kloster.

Lærer ikke nok om evangelisering i menigheteneFULLBOOKET: Reach The City var fullbooket allerede i starten av juni. På grunn av koronapandemien har de i år vært nødt til å redusere antallet deltakere fra rundt 30 til 23 for å overholde smittevernet. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Blant de kreative teknikkene som læres bort finner vi blant annet bruk av sketchboards, gospeltrylling og kunne koke ned sitt vitnesbyrd om evangeliet til rundt ett minutt.

– Det er skikkelig utfordrende, men bra. Jeg trenger dette, sier Vestrum. KPK

Relaterte artikler



Powered by Cornerstone