kpk - til forsiden
               
Kristelig Pressekontor postboks 101 tlf 69 88 43 90 faks 69 88 43 94 e-post kpk@kpk.no
 
 
 

 

KPK leverer tekst og bilder til aviser og andre medier, som abonnerer på stoffet. Andre som besøker siden, kan lese nyhetsstoffet 24 timer etter at det er sendt ut til abonnentene.
Tekst på bokmål og nynorsk.

Å vinne seiersprisen

Publisert 22.06.2020

Av Ivar Gjerdi, diakon - pensjonist                                                                                       

4. søndag i treenighetstiden, 28. juni 2020                                                                                                

Prekentekst: 1. Kor. 9, 24 - 27     

 

Vet dere ikke at på stadion deltar alle i løpet, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere vinner den! Alle som deltar i kamplekene, må nekte seg alt. De gjør det for å vinne en seierskrans som visner, vi for å vinne en som aldri visner. Jeg løper derfor ikke uten å ha et mål. Jeg er heller ikke lik en nevekjemper som slår i løse luften. Nei, jeg kjemper mot meg selv og tvinger kroppen til å lystre, for at ikke jeg som har forkynt for andre, selv skal komme til kort.

LAST NED ANDAKTEN PÅ BOKMÅL OG NYNORSK HER

Denne søndagen er hovedbudskapet å fullføre det livsløpet vi alle er med i, på en slik måte at vi vinner seiersprisen. Det vil si at vi når fram til det målet Gud har satt for oss alle, frelse og evig liv i Jesus Kristus. Da kan vi ikke løpe i blinde, men hele tiden ha klart for oss hvor mållinjen er.

I den anledning tar Paulus oss med til idrettsbanen. Han skriver til menigheten i den greske byen Korint. I denne byen pågikk noen idrettsleker hvert år, og hvert fjerde år var det olympiske leker i Hellas. Disse ble holdt helt fram til 394 e.Kr. Når derfor Paulus her tar utgangspunkt i noe som skjer på idrettsbanen, var dette velkjent for alle de kristne i Korint.   

Paulus taler også til sine venner i Efesos om å fullføre løpet. Paulus har kanskje sittet på stadion og sett på datidens idrettshelter. Han kan selv ha overvært den tragiske hendelsen når en løper bryter og med bøyd hode går ut av banen. Og dette kan ha virket som en preken for ham. Han forstår at innspurten for ham selv kan bli hard og tung. Det kan bli fengsel, ja, det kan komme til å stå om livet. Men alt blir underordnet mot dette ene: «Men for meg er ikke liv eller død verdt å snakke om, bare jeg kan fullføre løpet og den tjenesten jeg fikk av Herren Jesus: å vitne om evangeliet om Guds nåde.» (Ap.gj. 20,24). Og i brevet til Filipperne 3,13-14 sier han: «Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.»

Det viktigste er altså å nå målet og vinne seierskransen! Det kan røyne på og bli motstand og kamp underveis. Paulus sier også at vi må kjempe mot oss selv. For å vinne er det ting vi må fornekte, velge bort og kjempe imot. Det å bevare troen og leve sammen med Jesus kommer ikke av seg selv. Den Hellige Ånd må få virke i oss slik at Jesus får rom i våre liv.

Vi må be om nåde og hjelp til å leve i Guds plan og vilje, og kan fullføre livsreisen slik at vi får del i det evige livet Gud har kalt oss til.

Vår styrke og utholdenhet ligger i vår avhengighet av Jesus!

 

 



Powered by Cornerstone