kpk - til forsiden
               
Kristelig Pressekontor postboks 101 tlf 69 88 43 90 faks 69 88 43 94 e-post kpk@kpk.no
 
 
 

 

KPK leverer tekst og bilder til aviser og andre medier, som abonnerer på stoffet. Andre som besøker siden, kan lese nyhetsstoffet 24 timer etter at det er sendt ut til abonnentene.
Tekst på bokmål og nynorsk.

– Giving Tuesday engasjerer ungdom

Ruud, Ingunn Marie
Publisert 29.11.2019
HimalPartner opplever at kampanjen Giving Tuesday engasjerer de unge og at innsamling til mental helse særlig treffer godt.

For tredje år på rad arrangeres Giving Tuesday i Norge, i år den 3. desember. Kampanjedagen for innsamling til gode formål er en slags motreaksjon til handlehysteriet som følger fenomenene Black Friday, Black Week og Cyber Monday.

HimalPartner er med for andre gang i år og merker særlig en målgruppe som tiltrekkes av denne typen kampanje.

– Vi har slitt med å engasjere ungdommer i vårt arbeid, men ser nå at Giving Tuesday har vært en kjempefin brekkstang til å nå inn til dem, sier kommunikasjonsleder i HimalPartner Line Konstali til Kristelig Pressekontor.

Prosjektet de samler inn penger til gjennom årets aksjon er et transitthjem for sårbare kvinner i Katmandu i Nepal. HimalPartner fokuserer mye på mental helse i sitt arbeid.

– Vi ser at mental helse er noe som bygger bro til norsk ungdom og noe de velger å støtte. Jeg tror det er fordi dette ligger nært til ungdommene selv og er noe de kan kjenne seg igjen i, sier Konstali.

LAST NED SAKEN I TEKSTFORMAT HER

– Kjenner seg igjen

Mens noen organisasjoner har valgt å knytte til seg YouTubere som ambassadører for sine Giving Tuesday-prosjekter har HimalPartner valgt å fokusere på samarbeidet med menigheter de har gjennom Samarbeid Menighet og Misjon (SMM) i Den norske kirke. De har særlig samarbeidet med Tunsberg bispedømme og Ungdomsåret i Tunsberg.

Henrik Guii-Larsen er kommunikasjons- og ungdomsrådgiver i Tunsberg bispedømme og har formidlet kontakt mellom HimalPartner og ungdomsgrupper i menighetene. Han bekrefter at temaet mental helse treffer ungdommene.

– Vi merker at de tenner på dette. Det er noe som er nært nok til at de kan forstå det. Når det handler om ungdom og psykisk helse er dette en problemstilling de selv kan kjenne seg igjen i, sier han.

Ungdomsrådgiveren tror det er viktig at innsamlingsarbeid ikke bare blir rutine og plikt.

– Både ungdom og voksne trenger å være involvert for å gi. Det gjør at det skapes en emosjonell berøring, sier Guii-Larsen.

– Eierskap er viktig

Konstali forteller at eierskap til prosjektet hos ungdommene er utrolig viktig.

– Hvis ikke ungdommen selv eier det, er det vanskelig å få dem med, sier hun.

Guii-Larsen bekrefter at dette har alt å si for ungdommene.

– Det gjør mye med motivasjonen. Mitt inntrykk er at ungdommene synes dette er gøy. Det gir en mulighet for dem å bruke sitt engasjement for globale spørsmål inn i det som skjer i den lokale kirken, sier han.

– Giving Tuesday engasjerer ungdomFRA GATA: Kamala fra Nepal er en av dem som har fått hjelp til et nytt liv gjennom senteret HimalPartner støtter. Hun bodde før på gata, men jobber hun fulltid for senteret og brenner for å redusere stigma knyttet til mental helse i Nepal. FOTO: HimalPartner

Nytt og tradisjonelt

Guii-Larsen og Konstali forteller at aksjonene til ungdommene varierer.

– En ungdomsklubb på Nøtterøy skal for eksempel arrangere Harry Potter filmmaraton, med salg av godteri og snacks til inntekt for prosjektet, forteller Guii-Larsen.

– Når ungdommen får styre sin egen innsamling finner de på mange morsomme og nye ting, men også tradisjonelle ting som basar og vaffelsalg, sier Konstali.

HimalPartner oppfordrer også folk til å gå på «ikke-handletur».

– Da går du på et kjøpesenter eller en nettbutikk og noterer ned ting du ønsker deg, men i stedet for å kjøpe tingene regner du sammen summen og arrangerer en innsamlingsaksjon er målet er samme beløp som på ønskelista di, forklarer Konstali.

Ikke skam

Både Konstali og Guii-Larsen er opptatt av at men ikke skal påføre noen skam for å benytte seg av tilbudene på Black Friday.

– For noen ungdommer er Black Friday en mulighet til å kjøpe noe de ellers ikke har råd til. Jeg er varsom med å ha for sterk polemikk mot Black Friday, men prøver å gjøre dem bevisste på dette med forbruk og bærekraft, sier Guii-Larsen.

Samtidig opplever de at ungdommene er veldig engasjert for klimasaken og at de lærer noe om giverglede, selv om pengene oftere samles inn fra foreldre og andre voksne enn fra ungdommene selv.

– Ungdommene er utrolig dyktige innsamlere og jeg tror de lærer noe viktig om gleden av å gi gjennom dette, sier Konstali. KPK

 

FAKTABOKS:

  • Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til global dugnad.
  • Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday.
  • Bevegelsen har per i dag spredt seg til 52 land.
  • På initiativ av Nordic Screens, innsamlingsteknologiselskapet Puzzel og Norges Innsamlingsråd ble Giving Tuesday – igangsatt i Norge for første gang i 2017.
  • Norges Innsamlingsråd er en bransjeorganisasjon i ideell sektor som iverksetter felles aktiviteter for sine medlemmer og fungerer i dag som nasjonal koordinator for Giving Tuesday.
  • Blant samarbeidspartnerne finnes mange kristne organisasjoner som Frelsesarmeen, HimalPartner, Kirkens SOS, Misjonsalliansen, NMS og Normisjon.

Kilde: givingtuesday.no og givingtuesday.org

Relaterte artikler



Powered by Cornerstone